23 januari 2025

Het fysiotherapeutische gesprek

Vorig jaar maakte ik met een aantal collega fysiotherapeuten videomateriaal van het fysiotherapeutische gesprek.
Het materiaal is bedoeld voor onze cursussen, voor enkele master opleidingen in NL en mogelijk voor een nog te ontwikkelen e-learning.

Het leuke van die opnames was dat we, naast materiaal dat dient als goed voorbeeld, ook materiaal hebben opgenomen dat laat zien hoe het niet moet.
Het contrast tussen beide gesprekken kan dan mogelijk helpen in de reflectie op je eigen werkwijze.

Het expres fout doen leverde natuurlijk de nodige hilariteit op.
Te veel met je computer bezig zijn.
Zakelijk reageren als de patiënt iets persoonlijk vertelt.
Weinig oogcontact maken.
Niet het verhaal van de patiënt volgen maar de vakjes van het EPD.
Alleen maar vragen stellen en nooit begrip tonen.
Vragen stellen zonder context mee te geven, zoals: ‘wat denkt u zelf eigenlijk dat er aan de hand is?’

De reactie van de technici in de studio gaf echter te denken.
“Nou, ik ben niet anders gewend dan dat het er zo aan toegaat!”

Tja, dat is dus zoals ‘onze patiënten’ de bejegening van ons paramedici, jij en ik dus, ervaren.
En dat is toch niet wat we willen.

Van cursisten die een cursus (motiverende) gespreksvoering volgen, en die zich hiermee verdiepen in het fysiotherapeutische gesprek, krijg ik vaak terug dat het doelgericht inzetten van communicatie het belangrijkste is wat ze geleerd hebben.
En dat kan alleen als je communicatie bewust inzet.
En niet alleen intuïtief.

Je oogcontact, je timing, je houding, je blik, de intonatie van je vraag, de woordkeuze van je vraag, open of gesloten vraag, reflecties geven, samenvatten (of nog even wachten) en ga zo maar door.
Al deze aspecten zet je in met een doel.

Pas dan kan ons gesprek effectief worden!
Ik kan het je van harte aanbevelen.

 

Gerelateerde artikelen

geruststellen in de fysiotherapie
fysiotherapeutische gespreksvoering

Geruststellen van je patiënt, hoe doe je dat?

Als patiënten zorgen hebben zijn we als fysiotherapeut of arts geneigd iemand gerust te stellen, zeker als we menen dat de patiënt zich ten onrechte zorgen maakt. Bijvoorbeeld vanwege onjuiste informatie of een bepaalde overtuiging. Maar hoe doe je dit eigenlijk effectief? Dit artikel is gebaseerd op het onderzoek dat Ian Cowell deed naar geruststellen […]

Lees meer
fysiotherapeutische gespreksvoering

Teachable Moments in de fysiotherapie

Kansen om leefstijl bespreekbaar te maken Als fysiotherapeut ben je vaak één van de eerste zorgverleners waar een patiënt met lichamelijke klachten zich meldt. Rugpijn, schouderklachten of artrose aan de heup of knie vormen niet alleen een reden tot zorg, maar bieden ook unieke aanknopingspunten om breder te kijken. Het zijn momenten waarop de patiënt […]

Lees meer
fysiotherapeutische gespreksvoering

Stress bespreekbaar maken

Al 2 jaar liep ze rond met rugklachten waar ze maar geen grip op kreeg. ‘En het vreemde is, het wordt steeds erger ook! Ik bedoel: inmiddels heb ik ook soms last in mijn bovenrug, mijn nek en soms mijn bovenbenen.’ Ze had al het nodige beeldvormend onderzoek doorlopen, en daaruit kwam natuurlijk naar voren […]

Lees meer