Nudge

Nieuwsbrief februari 2021

Hoe vaak geef jij je patiënt een zetje?

De omwonenden van een winkelstraat in De Bilt werden nogal gallisch van hardrijdende auto’s.
En daar heeft de gemeente nu iets geinigs op gevonden.

De gemeente werkt aan gedragsverandering, net als wij.
Ze hebben namelijk een paal neergezet.

Nee, het is geen flitspaal.
En het is ook niet zo’n paal die een smiley geeft aan iedereen die netjes 30 km/u rijdt.

Nee, wat ze in De Bilt hebben neergezet is iets nieuws.
Een ‘spaarpaal’.

Aan die paal hangt een scherm waarop automobilisten de beloning te zien krijgen die ze hebben verdiend door rustig te rijden.
Als een auto langs de paal rijdt met een snelheid van 30 of lager, dan verschijnt namelijk deze boodschap op het scherm:
U rijdt 30
👍 💰
Nu in de spaarpot:
€ 21,27

Elke keer dat een automobilist een duimpje van de paal heeft gekregen, wordt er 1 cent aan de spaarpot toegevoegd.
Met het geld worden bloembakken gekocht voor langs de winkelstraat.

Het boek Nudge van Richard Thaler beschrijft de werking van nudging in het kader van gedragsbeinvloeding en verandering

Zelfs opgevoerde golfjes zijn gevoelig voor deze vriendelijke nudge.
Het is een mooi voorbeeld dat je met een iets andere boodschap compleet ander gedrag kunt veroorzaken.

Nudge. Letterlijk: een zetje.
Ofwel, een duwtje in de goede richting op het juiste moment (precies wanneer het nodig is). 
Belangrijk om gedragsverandering te ondersteunen.
Richard Thaler schreef er een interessant boek over.

Nudge.
Zoals een reminder in de agenda van je patiënt.
Of zijn schoenen die midden in de woonkamer staan en hem daardoor herinneren aan het feit dat hij dagelijks wil wandelen. 

Wanneer geef jij je patiënt een zetje?

Reacties zijn gesloten.