Nieuwsbrief juli 2020
Vorige week gaf ik na lange tijd weer een ‘gewone cursus’; niet online dus maar face-to-face.
Alle deelnemers waren enthousiaste zorgprofessionals.
Het thema was motiverende gespreksvoering.
Motiverende gespreksvoering heeft als doel de intrinsieke motivatie van de ander op te roepen en te versterken.
Deze intrinsieke motivatie bereik je meestal niet door je cliënt te vertellen wat hij moet doen, hem stevig op het hart te drukken dat dit heel belangrijk is en dit veelvuldig te herhalen.
Nee, die motivatie vind je bij de cliënt zelf. En daarvoor biedt motiverende gespreksvoering een uitgebreid arsenaal aan middelen, methoden en technieken die je kunt inzetten.
Bij de start van de cursus hield ik een kennismakingsronde en vroeg ik iedere deelnemer naar zijn context en wat hij zou willen leren.
Eén van de deelnemers nam het woord en zei het volgende: “Ik ben erg benieuwd wat ik ga leren. Want naar mijn idee motiveer ik mijn cliënten altijd al heel goed. Ik vertel ze dan wat ze moeten doen, leg dingen goed uit, herhaal regelmatig en probeer ze enthousiast te maken. Dus ja, ik laat me graag verrassen.”
Ik vroeg haar waarom ze op de cursus ingeschreven had.
Ze zei: “Mijn collega was enorm enthousiast over de cursus en dat maakte mij nieuwsgierig. Helemaal omdat ik mijn collega zie als iemand die zijn cliënten altijd al heel goed wist te motiveren.”
Na twee dagen cursus vroeg ik haar en de andere deelnemers wat ze van de cursus ‘mee naar huis namen’.
Ben je nieuwsgierig naar haar antwoord? Volg dan zelf een 2- of 3-daagse cursus motiverende gespreksvoering.
De deelnemer waarover ik hierboven sprak vatte hetgeen ze geleerd had kort en krachtig samen: “Alles! Nu snap ik écht wat motivatie is en hoe ik er samen met mijn patiënt kan komen.”