Mendy is gegrepen door ontspannen en gecoördineerd bewegen en hoe dit bij anderen te stimuleren zodat bewegen weer fijn, zonder pijn en met vertrouwen plaats vindt. Ze helpt mensen met en zonder pijn, sporter en niet-sporter. Ze traint mensen individueel en geeft groepslessen.
Fysiotherapeute np, aerobics docent, leraar Alexander techniek en pilates trainer.
Fysio’s zijn beweegexperts. We kijken naar beweeggedrag en we herkennen compensatiepatronen. We zien al dat een patiënt rugpijn heeft als hij opstaat uit zijn stoel. We signaleren coxartrose door het kenmerkende loopje. We nemen de verhoogde nekspierspanning waar bij mensen met hoofdpijnklachten.
Hoewel we die compensatiepatronen graag willen doorbreken, lukt dat vaak niet. We zijn gewend om onze patiënten cognitief te coachen. We leggen een oefening uit en we corrigeren de patiënt als hij iets fout doet. Deze aanpak werkt, maar het kost veel tijd om de nieuwe patronen te automatiseren. En dat accepteren de zorgverzekeraars niet. Daarom zijn we al blij als we onze patiënten überhaupt in beweging krijgen. We denken dat we geen ruimte hebben om de kwaliteit van bewegen te verbeteren.
Maar daar vergissen we ons in. Er is namelijk nog andere manier van motorisch leren: ervaringsgericht leren. Dat is de manier waarop kinderen leren lopen en praten. Spelenderwijs, door te imiteren en te experimenteren. Wanneer we deze manier van leren integreren in onze oefentherapie, verdwijnen compensatiepatronen vanzelf. Snel en zonder frustraties van de patiënt. Maar dat betekent dat je als therapeut op een andere manier moet gaan coachen. Dat leer je in de cursus Therapeutisch Trainen bij aanhoudende pijn.
Ik werk als personal trainer met mensen die chronische pijn hebben en ik geef groepslessen Pilates en Bewegen Op Muziek aan mensen met pijn.
Bewegen is mijn vak. Na bijna 30 jaar weet ik dat bewegen méér is dan de optelsom van grondmotorische eigenschappen.
Mijn eerste nascholing was bij de International Academy of Sportscience (IAS). In deze 3-jarige opleiding stond de REHA-boom centraal: een revalidatiemethode om snelheid, kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen in lijn met het bindweefselherstel. Het accent lag op krachttraining – en daar maakte ik graag gebruik van in de oefenzaal.
Ik heb jarenlang in een Rugcentrum gewerkt, maar hoewel mijn patiënten wel sterker en fitter werden, bleven ze klagen over stijfheid in hun rug. Ik ging me verdiepen in de pilatesmethode, omdat pilates een sterke én soepele wervelkolom nastreeft. In een periode van ongeveer 10 jaar leerde ik al Joseph Pilates’ mat- en toesteloefeningen. Ik behaalde mijn pilatesdiploma’s, en leerde veel van mijn mentor Desirée de Wijze, die mij jarenlange trainde en coachte.
Pilates noemt zijn aanpak The art of Contrology, want hij leert zijn cliënten om spieren bewust aan te spannen. Maar het nadeel daarvan is dat cliënten onnodige spierspanning gaan opbouwen – dus ging ik op zoek naar andere trainingsmethodes.
De Alexander Techniek is zo’n andere aanpak: eentje waarbij ontspanning centraal staat. In de AT ligt de focus niet op het verbeteren van kracht of souplesse, maar gaat de aandacht volledig naar de beléving van bewegen. Voelen wat je doet. En verrassend genoeg verandert daardoor de kwaliteit van bewegen – die wordt zachter, meer ontspannen.
In de cursus Therapeutisch Trainen bij aanhoudende pijn leer je hoe je de aandacht van je cliënt naar binnen richt. Je coacht ervaringsgericht. Je cliënt kan niets verkeerd doen, en dat geeft rust. Mentale rust en fysieke ontspanning. Daardoor verbetert de kwaliteit van bewegen, zónder dat jij hoeft te corrigeren. De cursus Therapeutisch Trainen combineert de klassieke trainingsleer, de pilatesmethode en de Alexander Techniek tot een geheel nieuwe, eigentijdse aanpak. Een aanpak waarin de patiënt centraal staat en die aansluit bij het concept van Positieve Gezondheid.
Doen is de beste manier van leren, voor je patiënt, maar ook voor jou als cursist. Ieder dagdeel begint met een casus uit de praktijk. Welke compensatiepatronen zie je? Hoe doorbreek je die? Met welke oefeningen, en welke aanwijzingen? Na afloop van de training heb je niet alleen meer inzicht in motorisch leren, je hebt de nieuwe vaardigheden ook daadwerkelijk in je vingers gekregen.