de Gespreksacademie®
De cursus ‘Motiveren & Pijn’ helpt je aan effectieve strategieen om patienten met pijn beter te motiveren. Inzichten uit de psychologie, gedragsverandering, pijn neurowetenschappen en motiverende gespreksvoering staan centraal.
Herkent u de volgende situaties?
- U vraagt aan een patiënt die al langere tijd rugpijn heeft, op moment dat hij toch weer meer last heeft gekregen: ‘Wat heb je gedaan, heb je meer belast of iets dergelijks?’
- U heeft tijdens het vorige consult uitgebreid uitgelegd dat de pijn die de patiënt in zijn nek voelt niet komt omdat er iets ‘stuk’ gaat maar dat het een ‘misinterpretatie’ is van zijn brein. En toch vraagt de patiënt het volgende consult: ‘Waarschijnlijk heb ik toch weer iets verkeerds met mijn nek gedaan. Kun je even kijken of jij iets kunt vinden?’
- U voert een test uit tijdens uw lichamelijk onderzoek en vraagt: ‘Is dit pijnlijk?’
Mogelijk vraagt u zich af: gaat er iets mis in bovenstaande situaties? Jazeker, bij een aantal. Misschien bij allemaal. In de cursus leert u wat er hier mis gaat en hoe u dit anders zou kunnen doen.

Het programma van de cursus ‘Motiveren bij pijn’ besteedt aandacht aan de volgende thema’s en vraagstellingen:
- Wat is ambivalentie en waarom en hoe speelt dit een rol bij patiënten met pijn?
- Welke gespreksvaardigheden kan ik inzetten om de ambivalentie van de patiënt te verminderen en zijn neiging tot veranderen te vergroten?
- Waarom leidt de vraag ‘heeft u pijn?’ tot een onbetrouwbaar antwoord en hoe kan ik dit beter aanpakken?
- Hoe geef ik een effectieve uitleg aan de patiënt en hoe gebruik ik daarbij zogenaamde ‘frames’ en metaforen?
- Hoe kan ik (pijn-)educatie combineren met motiverende gespreksvoering?
Motiveren en pijn; even een beetje theorie..
Onderzoek naar de interactie tussen fysiotherapeut en patiënt leidt steeds vaker tot de conclusie dat deze van wezenlijk belang is en dat menig therapeut hier onvoldoende gebruik van maakt. Al langer is bekend dat de ideeën die de patiënt erop na houdt bepalend zijn voor zijn gedrag (hoe doen van oefeningen of niet, het opvolgen van adviezen, het hulp zoeken bij recidief van klachten, etc.). Hagger et al publiceerde hier ondermeer over.
Educatie en specifieke vormen van educatie zoals pijneducatie kunnen hierin een oplossing zijn. Verder is bekend dat de woorden die de patiënt gebruikt (hoe hij zich uitdrukt) verband houden met zijn wil en neiging tot veranderen en aanpassen. Tenslotte wijst ander onderzoek erop dat de vragen (en de daarbij gebruikte formulering en woorden) van de fysiotherapeut bepalend zijn voor de geneigdheid tot veranderen van de patiënt. Een artikel over de rol van gespreksvoering voor bijvoorbeeld manueel therapeuten lees je hier.
‘Motiveren & Pijn’ heeft tot doel de gespreksvoering van u als (gespecialiseerd) fysiotherapeut met de patiënt met (chronische) pijn niet een pijnlijk en problemen veroorzakend gesprek te laten worden maar een effectief en motiverend gesprek te laten zijn.
Momenteel wordt deze cursus alleen als incompany cursus aangeboden. Geïnteresseerd en wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op via ons offerteformulier. Het programma van deze cursus is geïntegreerd in de tweedaagse cursus motiverende gespreksvoering voor manueel therapeuten, sportfysiotherapeuten en bekkenfysiotherapeuten. Hierop is open inschrijving mogelijk voor individuele therapeuten.